CMMS - wsparcie utrzymania ruchu

Witam,

pytanie do osób mających kontakt z wsparciem utrzymania ruchu przy pompy oprogramowania typu CMMS. Z czego konkretnie korzystacie, jakie są Waszym zdaniem wady i zalety tego typu systemów?
Jak wyglądało wdrożenie oprogramowania oraz w szczególności kwestia przekonania do niego personelu.

Wszelkie sugestie oraz opinie mile widziane.

Pozdrawiam,
Krzysiek

Cześć Krzysiek,
najczęściej w CMMS korzystamy:

  • zgłaszanie awarii przez operatorów
  • tworzone są harmonogramy prac według DTRek - na podstawie czasu (np. prace co miesiąc) oraz na podstawie “przebiegu” (prace co 100 mth)
  • magazyn części zamiennych z określonymi stanami minimalnymi części

Jeśli chodzi o przekonanie personelu to zależy kogo masz przekonać :wink: Operatorzy muszą mieć bardzo łatwy i szybki sposób na zgłaszanie awarii (np. za pomocą kodów QR), natomiast DUR musi mieć CMMS w wersji mobilnej - aby mógł raportować od razu prace a nie później przepisywał zlecenia do komputera…
I jedno z najważniejszych spraw - CMMS to narzędzie do zwiększenia efektywności pracy maszyn. Czasem niektóre firmy o tym zapominają i traktują CMMS jako narzędzie kontroli pracy techników - co może prowadzić do zniechęcenia lub do fałszowania danych w systemie (zamykanie zlecenia, które jeszcze wymaga pracy aby zmieścić się w “normie”). Po dłuższym okresie korzystania z CMMS będziesz w stanie na podstawie zebranych danych określić optymalne interwały serwisowania oraz czasy serwisów poszczególnych maszyn - tylko dane powinny być realne a nie idealne :wink:

Jeśli chodzi o wdrożenie to trzeba zacząć od określenia potrzeb a później wyboru systemu. Kolejną sprawą jest możliwość przetestowania systemu przez dokonaniem wyboru - może się okazać, że potencjalnie bardzo rozbudowany system będzie trudny w użytkowaniu i w związku z tym nie stanie się narzędziem codziennego użytku. Najlepiej podczas testów wprowadzać realne dane i zaangażować osoby, które docelowo będą pracować na systemie (zarówno DUR jak i operatorów). Jeśli wybierzesz już system to musisz zebrać dużo danych na temat sprzętu, który będzie objęty wdrożeniem - zaplanować prace na podstawie DTRek, dodać części zamienne.
Ważne jest również szkolenie pracowników - ale jeśli wybierzesz intuicyjny system to szkolenie będzie w zasadzie formalnością.
Z doświadczenia wiem, że jeśli procesy zaplanowane w CMMS są proste to pracownicy szybko przekonują się do codziennego użytkowania. Nawet operatorzy 50+ bardzo szybko zaczęli zgłaszać awarie - bo proces jest bardzo prosty - skanują kod QR i wprowadzają opis problemu. Szkolenie sprowadza się do 10 minut instrukcji :wink:

Jeśli masz jakieś pytania - pisz śmiało, jak będę mógł to pomogę.

Tomek

Cześć.
Czy możesz podzielić się informacją który program sprawdził się w Waszej firmie?
Mirek

Cześć Mirek, ja wdrażam CMMS (pracuję u producenta - QRmaint). Zachęcam do testów naszego systemu - możesz założyć bezpłatne konto testowe na 14 dni na naszej stronie - qrmaint.pl
Jeśli potrzebujesz to mogę również zrobić prezentację systemu.

Pozdrawiam
Tomek