CMMS - wsparcie utrzymania ruchu

Witam,

pytanie do osób mających kontakt z wsparciem utrzymania ruchu przy pompy oprogramowania typu CMMS. Z czego konkretnie korzystacie, jakie są Waszym zdaniem wady i zalety tego typu systemów?
Jak wyglądało wdrożenie oprogramowania oraz w szczególności kwestia przekonania do niego personelu.

Wszelkie sugestie oraz opinie mile widziane.

Pozdrawiam,
Krzysiek

Cześć Krzysiek,
najczęściej w CMMS korzystamy:

  • zgłaszanie awarii przez operatorów
  • tworzone są harmonogramy prac według DTRek - na podstawie czasu (np. prace co miesiąc) oraz na podstawie “przebiegu” (prace co 100 mth)
  • magazyn części zamiennych z określonymi stanami minimalnymi części

Jeśli chodzi o przekonanie personelu to zależy kogo masz przekonać :wink: Operatorzy muszą mieć bardzo łatwy i szybki sposób na zgłaszanie awarii (np. za pomocą kodów QR), natomiast DUR musi mieć CMMS w wersji mobilnej - aby mógł raportować od razu prace a nie później przepisywał zlecenia do komputera…
I jedno z najważniejszych spraw - CMMS to narzędzie do zwiększenia efektywności pracy maszyn. Czasem niektóre firmy o tym zapominają i traktują CMMS jako narzędzie kontroli pracy techników - co może prowadzić do zniechęcenia lub do fałszowania danych w systemie (zamykanie zlecenia, które jeszcze wymaga pracy aby zmieścić się w “normie”). Po dłuższym okresie korzystania z CMMS będziesz w stanie na podstawie zebranych danych określić optymalne interwały serwisowania oraz czasy serwisów poszczególnych maszyn - tylko dane powinny być realne a nie idealne :wink:

Jeśli chodzi o wdrożenie to trzeba zacząć od określenia potrzeb a później wyboru systemu. Kolejną sprawą jest możliwość przetestowania systemu przez dokonaniem wyboru - może się okazać, że potencjalnie bardzo rozbudowany system będzie trudny w użytkowaniu i w związku z tym nie stanie się narzędziem codziennego użytku. Najlepiej podczas testów wprowadzać realne dane i zaangażować osoby, które docelowo będą pracować na systemie (zarówno DUR jak i operatorów). Jeśli wybierzesz już system to musisz zebrać dużo danych na temat sprzętu, który będzie objęty wdrożeniem - zaplanować prace na podstawie DTRek, dodać części zamienne.
Ważne jest również szkolenie pracowników - ale jeśli wybierzesz intuicyjny system to szkolenie będzie w zasadzie formalnością.
Z doświadczenia wiem, że jeśli procesy zaplanowane w CMMS są proste to pracownicy szybko przekonują się do codziennego użytkowania. Nawet operatorzy 50+ bardzo szybko zaczęli zgłaszać awarie - bo proces jest bardzo prosty - skanują kod QR i wprowadzają opis problemu. Szkolenie sprowadza się do 10 minut instrukcji :wink:

Jeśli masz jakieś pytania - pisz śmiało, jak będę mógł to pomogę.

Tomek

Cześć.
Czy możesz podzielić się informacją który program sprawdził się w Waszej firmie?
Mirek

Cześć Mirek, ja wdrażam CMMS (pracuję u producenta - QRmaint). Zachęcam do testów naszego systemu - możesz założyć bezpłatne konto testowe na 14 dni na naszej stronie - qrmaint.pl
Jeśli potrzebujesz to mogę również zrobić prezentację systemu.

Pozdrawiam
Tomek

Cześć,
Ja jestem akurat użytkownikiem programu o którym jest tutaj wspomniane - QRmaint, od półtora roku już na nim działam, co prawda nie znam wszystkich funkcji… brak czasu ale moge szczerze polecić.
Kontakt z firmą też jest ok, otwarci na zmiany i sugestie użytkownika. Jedynie operatorów trzeba nauczyć korzystać z QR kodów, bo czasem wysyłają totalne bzdury i jest to irytujące, a jak naprawdę trzeba coś zgłosić to już mają problem ale to nie kwestia programu oczywiście
Jacek

Cześć, jeśli temat jest aktualny to zapraszam do zapoznania się z naszym oprogramowaniem - MESO CMMS, istnieje opcja udostępnienia darmowej wersji bez żadnych ograniczeń w funkcjonalnościach :slight_smile: Wszystkie informacje znajdziesz na naszej stronie: https://rho.pl/meso-cmms/

Korzystałem z programu SUR. Mogę polecić ze względu na przejrzystość oprogramowania. Pracownicy
z “długim stażem” dawali sobie rade.

1lajk

Witam,
Używam systemu CMMS od Neurona - wcześniej jako użytkownik, teraz jako administrator. Po wprowadzeniu systemu zaczęliśmy prowadzić statystyki awaryjności, czasów dostępności maszyn itp. To pokazało nam maszyny, którym należy się lepiej przyjrzeć oraz te, które nie wymagają tyle uwagi. Ogólnie uważam wprowadzenie systemu na plus chociaż na początku trzeba było zmienić trochę świadomość działu, ale ogólnie wyszło na dobre.