Pomysły na doskonalenie się w zawodzie automatyka

Jak w temacie, jakie macie pomysły na doskonalenie się w czasie tzw. wolnym po miedzy np. awariami.
Wiem że nic tak nie uczy jak projekt, awarie i robienie czegoś naprawdę, ale może uda nam się stworzyć listę zadań do rozwiązania z dziedziny mechatroniki i automatyki.

Czekam na propozycje!

Bardzo ciekawy temat, w sumie myślałem o poruszeniu podobnego.

Aktualnie jestem integratorem, programistą PLC. Jednak zastanawiam się jaką drogę rozwoju wybrać. Nie wyobrażam sobie siebie za 30 lat nadal programującego, choćby ze względu na zbyt szybki (jak dla osoby 50+) rozwoju technologii.

Aktualnie planuje zrobić sobie kurs z zarządzanie zwinnego AgilePM oraz przejść choćby podstawowy kurs z Lean Management. Cały czas zadaje sobie pytanie czy to ma sens.

Jeśli chodzi o doskonalenie się w tym co robię, to staram się czytać materiały branżowe, analizować programy (jeśli projekt polega na ingerencji w istniejącą maszynę).
Kolejnym elementem, który uważam ma znaczenie to nie tylko programowanie w Ladderze, ale i języki wysokiego poziomu. Trend w rozwoju sterowników jest raczej taki, że prawdopodobnie będziemy je programować w mieszając LAD z ST (super było to rozwiązanie w Omronie, gdzie można mieszać LAD z ST).
Zdaję sobie też sprawę, że w moim przypadku mam braki z wiedzy typowo elektrycznej. Myślałem, żeby zaznajomić się z podręcznikami do technikum elektrycznego. Myślę, że to byłby wystarczający dla mnie poziom wiedzy.

W S7-300 i S7-1500 (S7-1200 nie pamiętam) też można mieszać języki. W funkcji 1 network może być np. W LAD, a kolejny w SCLu(ST). Jak wygląda to w Omronie?

1 polubienie

Możesz uzależnić wykonanie się kodu ST od logicznych warunków w LAD :slight_smile:

1 polubienie

Czyli jakby 1 IF na całość kodu można przenieść na Ladder? Zawsze to jakieś ułatwienie diagnostyki :wink:

Zależy gdzie pracujesz, na jakim stanowisku, co robisz i w jakim kierunku chcesz się rozwijać :wink: