Klient zbudował sobie sam dla siebie maszynę, wykorzystując do budowy silniki z lat 80-tych. Na zdjęciu tabliczka znamionowa.
Wg Rozporządzenia komisji WE nr 640/2009 z dnia 22 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla silników elektrycznych (dyrektywa w międzyczasie się zmieniała na 2009/125/WE), silniki powinny spełniać wymagania klasy sprawności:
Art. 2 p 3: Od dnia 1 stycznia 2017 r.: wszystkie silniki o mocy znamionowej w granicach 0,75–375 kW muszą odpowiadać co najmniej klasie sprawności IE3 zdefiniowanej w pkt 1 załącznika I, lub odpowiadać klasie sprawności IE2 zdefiniowanej w pkt 1 załącznika I oraz być wyposażone w sterownik bezstopniowy.
Wydawało mi się, że to dotyczy tylko nowoprodukowanych silników, ale w tym rozporządzeniu jest również napisane:
Art. 1 p. 1: Niniejsze rozporządzenie ustanawia wymogi dotyczące ekoprojektu dla wprowadzania na rynek i do użytku silników, w tym takich silników stanowiących integralną część innych produktów.
W rozporządzeniu brak jest jakiejkolwiek informacji o tym, że wymagania te nie działają dla wprowadzonych produktów przed wprowadzeniem rozporządzenia, co oznaczałoby, że wymusza się na użytkownikach wymianę silników niezgodnych z wymaganiami w rozporządzeniu.
Muszę odpowiedzieć klientowi: czy musi wymienić silniki i dlaczego, lub że może je wykorzystać do budowy nowej maszyny.
Wątpliwość jest też taka - czy takie stare silniki mogą pracować z falownikiem? Silniki są wyposażone w dodatkowy, niezależny wentylator, ale nie wiem, czy to można traktować jako czynnik łagodzący.